Ga naar de inhoud
Overlast

Een prettige leefomgeving draagt bij aan uw woongenot. Soms wordt uw woongenot verstoord door het gedrag van een ander. Dat is heel vervelend. Wij adviseren u om er niet te lang mee te blijven lopen maar de betreffende persoon zo snel mogelijk zelf aan te spreken. Vaak zijn mensen zich niet bewust van de overlast die ze veroorzaken. Door rustig met elkaar in gesprek te gaan, kunt u uw ergernissen bespreken. Dan wordt een kleine ergernis geen groot probleem.

 

Tips voor een goed gesprek

  • Wacht niet te lang met het bespreken van irritaties. Kleine irritaties worden ongewild steeds groter.
  • Ga niet in gesprek als u boos bent. Vraag wanneer een gesprek uitkomt en maak een afspraak om onder het genot van een kopje koffie 'even te praten'.
  • Bedenk van tevoren wat u wilt vertellen: waar heeft u precies last van en wat zijn de gevolgen voor u?  
  • Probeert u zich in de ander te verplaatsen en bedenk samen een oplossing.
  • Blijf rustig. Breek het gesprek af als er ruzie dreigt te ontstaan.

 

Leefgeluiden

Bijvoorbeeld spelende kinderen, het dichtslaan van deuren, pratende mensen, enzovoort. Het gaat hier om geluiden die horen bij het wonen en leven. Deze dagelijkse geluiden zijn niet te voorkomen en moet u als buren van elkaar accepteren. Heeft u last van deze dagelijkse geluiden? Praat er eens over met uw buren en maak hier afspraken over.

 

Parkeerproblemen

Helaas kan Wonion klachten over parkeren niet in behandeling nemen, omdat dit gebeurt in de openbare ruimte. Ook hierbij raden we aan om erover te praten met de veroorzaker.

 

Onderhoud van een (openbare) tuin of ruimte

Gaat het om openbaar gebied? Dien dan online een melding in bij de gemeente Oude IJsselstreek of neem telefonisch contact op via (0315) 29 22 92. Gaat het niet om het openbaar gebied? Dien online een melding in via MijnWonion of neem contact op.

 

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddelaars zijn getrainde vrijwilligers die weten hoe ze ruziënde partijen weer met elkaar in gesprek krijgen. Deze vrijwilligers hebben een geheimhoudingsplicht. De bemiddeling is gratis. Iedereen die een probleem heeft met zijn of haar buren kan gebruik maken van Buurtbemiddeling. Dus zowel mensen met een huurwoning als met een koopwoning. Meer informatie over Buurtbemiddeling vindt u op de website van Sociaal Werk.

 

Buurtbemiddeling helpt niet

Als het zelfs niet lukt om met behulp van Buurtbemiddeling van uw overlast ervaring af te komen, neem dan gerust contact op met Wonion via MijnWonion. Dit kunt u alleen voor uzelf doen en niet voor een andere huurder. Wij helpen u dan graag verder. De rol van Wonion na een overlastmelding leest u hier.

 

Extreme overlast

Voorbeelden van extreme overlast zijn drugsgebruik, hennepteelt, intimidatie, discriminatie, enzovoort. Handel als volgt:

  • Bel de Politie. Voor spoedmeldingen belt u met 112, bij meldingen die geen spoed hebben belt u met (0900) 8844.
  • Meld het bij Wonion via MijnWonion.

 

Meer weten...

Het is vervelend als er overlast ontstaat. De eerste stap die u kunt zetten, is: praat met uw buren over de overlast. Is de overlast groter of ingewikkelder en verwacht u dat er meer nodig is dan alleen bemiddeling? Neem dan contact op met de wijkconsulent van Wonion. Meer informatie leest u op de pagina Overlast.

Klachten dient u in via MijnWonion of via de pagina Compliment of klacht melden.